Home » Basis supplementen

Werken aan je gezondheid

Basis supplementen

Een gezondere leefstijl, maar waar moet je beginnen? Wat zijn nou de basissupplementen die we eigenlijk allemaal goed kunnen gebruiken? In deze post daarover meer :)

Basis supplementen zijn onderdeel van een gezonde leefstijl

Waarom een multi?

Hoe je ook eet en wat je ook doet, vaak heb je tekort aan nutriënten. Nutriënten zorgen kort gezegd voor herstel en energie.

Een multivitamine is een supplement bedoeld als aanvulling op je voeding. Doorgaans bevat een multivitamine alle 13 vitamines: Vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, biotine (B8), foliumzuur (B11), B12, C, D, E, en K. Plus de belangrijkste mineralen, zoals magnesium, calcium, ijzer, en zink. In orthomoleculaire multivitaminen zitten vaak hogere hoeveelheden van elke nutriënt voor optimale werkzaamheid.

‘s Nachts heb je andere voedingstoffen nodig dan overdag. De dag-tablet neem je bij het ontbijt. Het bevat alle voedingsstoffen voor energie, alertheid en concentratie. De nacht-tablet neem je voor het slapen. Het ondersteunt het lichaam in rust, ontspanning en opbouw van de cellen. De juiste dosering van voedingsstoffen op het juiste moment! (30 tabletten dag, 30 tabletten nacht, dosering voor 1 maand)

Waarom omega-3?

Omega 3 is een verzamelnaam voor 11 verschillende meervoudig onverzadigde vetzuren. EPA en DHA zijn twee van de belangrijkste.
Een tekort aan omega-3 vetzuren wordt in verband gebracht met o.a. hart- en vaatziekten, depressie, lagere intelligentie, kanker en artritis.

Een paar van de voordelen:

  1. Het vermindert laaggradige ontstekingen en voorkomt daarmee dus dat deze chronisch worden (dit betekent dat je immuunsysteem continu actief is waardoor jij lichte klachten kan ervaren zoals vermoeidheid, geen zin in bewegen/sporten, stemmingswisselingen etc.).
  2. Helpt bij depressies en angststoornissen.
  3. Het is goed voor de ontwikkeling van je hersenen
  4. Het is goed voor o.a. je huid, want het houdt je celmembranen zacht, soepel en gehydrateerd.

Omega-3 kan je via je voeding binnenkrijgen:

  • Door 2 maal per week vette vis te eten (bijv. zalm, makreel, haring)
  • Chlorella
  • Spirulina
  • Lijnzaad

(Internationale) gezondheidsorganisaties adviseren tussen de 250-500 mg EPA/DHA per dag. Let op: bij bepaalde gezondheidscondities wordt geadviseerd hogere dosering te gebruiken. Wat ook belangrijk is, is de verhouding omega-3 en omega-6. De verhouding 1:1 is optimaal. Omega-6 zit vooral in producten als zonnebloemolie, margarines, halvarines etc. Ongemerkt krijg je al veel omega-6 binnen, dus de focus zou moeten zitten op het binnenkrijgen van voldoende omega-3. Vaak krijg je niet genoeg binnen en dus adviseer ik als basis supplement algenolie omega-3 (50 ml, 46 doseringen). Vissen kunnen zelf geen EPA/DHA aanmaken, ze halen dit uit de algen die ze eten. Dus waarom dan niet rechtstreeks naar de bron (ook een stuk duurzamer…). En als voordeel heeft algenolie dat het geen oprispingen geeft (voor wie wel eens een visolie supplement heeft gehad: de bekende ‘ visboertjes’).

Waarom magnesium en welke soort?

Iedereen krijgt wel eens te maken met stress. Voldoende ontspanning, bewegen en goed slapen zijn dan belangrijk. Magnesium draagt bij onder andere aan de geestelijke veerkracht en het helpt je om te ontspannen. Je lichaam maakt zelf geen magnesium aan. Magnesium kan je uit voeding halen (o.a. uit bladgroente, noten, avocado). Maar helaas verbruik je meer magnesium dan je binnenkrijgt en dus is een supplement geen overbodige luxe. Er zijn twee categorieën: Magnesium ter bevordering van de hersenfunctie en ter bevordering van de spieren.

Er zijn verschillende soorten goed opneembare magnesiumsoorten:

  • Behoefte aan geestelijke balans, in relatie tot nachtrust: magnesium bisglycinaat
  • Behoefte aan een verbetering van de gemoedstoestand, de hersenfunctie en het zenuwstelsel: magnesium tauraat
  • Bij weinig energie en verminderde spierwerking: magnesium malaat en citraat

Er bestaat ook een variant die bovenstaande soorten combineert, een zogenaamde magnesium complex! Dit is een combinatie van deze 4 soorten.

Tot slot: kijk ook goed naar de magnesiumsoorten die minder goed opneembaar zijn: magnesiumoxide, magnesiumchloride, magnesiumhydroxide, magnesiumsulfaat. Vaak ook wel afgekort tot magnesium bij de ingrediënten.

Waar moet je verder eigenlijk op letten bij aanschaf van voedingssupplementen: Het is altijd verstandig te kiezen voor de lichaamseigen vormen, oftewel die met de hoogst mogelijke biologische beschikbaarheid. Daarnaast is het belangrijk goed te letten op de juiste dosering en op de correcte vermelding van de elementaire hoeveelheid van een bepaalde stof. En tot slot is het belangrijk na te gaan of er eventuele interacties zijn met bepaalde stoffen zoals kruiden of medicijnen. Mocht je hier vragen over hebben of wil je je huidige supplementen laten checken door mij, mail of bel mij dan gerust! Ik adviseer over supplementen en verkoop deze ook zodat ik zeker weet dat je kwalitatief de juiste producten krijgt en zodat ik je een compleet advies kan geven.

Bovenstaande set (of losse supplementen) kan je bij mij bestellen en je kan hier minimaal een maand mee (de omega-3 en magnesium gaan langer meer afhankelijk van de dosering)! Set bestaande uit multi* (tabletten), omega-3 (druppels) en magnesium (tabletten): EUR 70,- (exclusief evt. verzendkosten).

*De multi is er in verschillende varianten speciaal afgestemd op waar jouw lichaam behoefte aan heeft: multi, multi man, multi vrouw, multi mama voor zwangeren / pas bevallen mama’s of vrouwen met een zwangerschapswens. Allen met een dag- en nacht variant afgestemd op jouw bioritme.

Waarom kiezen voor Orthomoleculaire Therapie?

Orthomoleculaire geneeskunde is gebaseerd op het herstellen en stimuleren van de eigen geneeskracht van jouw lichaam, door te zorgen voor optimale beschikbaarheid van voedingsstoffen en nutriënten die voor de herstelprocessen nodig zijn en om ook op langere termijn goed te kunnen functioneren.

  • Voel je je al een tijdje niet fit en wil je weten waar dit door komt en wat je hieraan kunt doen?
  • Kamp jij met vage klachten zoals moeheid, migraine, onverklaarbaar aankomen of andere klachten?

  • Zijn je hormonen niet in balans en veroorzaakt dit klachten?

Lees meer of maak een afspraak!

Advisering & verkoop van supplementen o.a.

Supplementen die de therapie ondersteunen